lördag 18 oktober 2014

Svenska turister i London

En sak jag har märkt när jag ser/hör svenska turister i London. Det är ALLTID tre olika ämnen man hör de prata om. Det är antingen

1. Hur kjolen sitter perfekt och hur man kan använda denna koftan från Primark vid "detta" tillfället och hur viktigt det är att ha en sån klänning osv. Kläder, kläder och åter kläder. Och det pratas som att kläder är liksom det viktigaste som finns i världen. Tycker det är lite roligt med när man hör folks överrumplade uttryck när de ser H&M och Vero Moda "Men guud har de Vero Moda också?!" Ps. No hate men 98% av alla svenskar jag hör är stockholmare och sorry, det låter bara för kul när de pratar om hur JÄVLA BALLT ALLT ÄÄÄÄR! Vet känslan att komma till London och ba wooaaaah, men antar att eftersom jag nu är van vid detta och faktiskt bor här, så är det lite underhållande att höra allt! SÄRSKILT då de tror att man inte fattar vad de säger! :)

2. En familj där föräldrarna bråkar om vilket håll de ska gå. Minns när jag stod och väntade på att gå över gatan och framför mig står en familj och mamman står och svär o gapar åt mannen om hurdan idiot han är som sa att de skulle gå detta hållet... Jag ville nästan erbjuda dom hjälp och fråga vart de skulle... men jag lät bli!

3. Skitsnack om andra människor. Svenskar har en förmåga att se ner lite på andra turister tror jag. Sååå mycket skitsnack man hör "men alltså jag fattar inte hur folk tänker.. alltså man skulle ju aldrig göra så?" o bla bla bla... men hörrni, svenskar är lika mycket turister som vilka andra som helst! Cool down med översittar beteendet!


Igår gick två killar bakom mig och pratade om tjejer... jag fick nästan hålla mig för skratt för att inte vända mig om och bara "Haha, jaså det tycker ni?". Det bästa var nog den gången jag klev av DLR och en mamma och dotter stoppade mig. Jag tyckte på något vis de såg svenska ut (jag kan se direkt om någon är svensk eller inte, något jag har lärt mig hehe) men i alla fall... mamman går fram till mig med världens grovaste svengelska "Exkuse mi do ju now where dis hotel is?" Då kunde jag faktiskt inte låta bli... jag sa direkt bara "Är ni svenska?" Och deras miner..Praise the lord! Det var det bästa jag sett haha! Jag hjälpte dom i alla fall och ja.... men glöm inte svenska turister... det finns mååååånga svenskar i London, så ni kan inte snacka för mycket skit! Jag har vart med om det själv på tunnelbanan en gång... jag blev snopen jag med! ;)

Detta är inget typ hån mot svenska turister! Jag vet ju själv hur det är, men det har blivit lite som en underhållning för mig att lyssna på svenskar, för det är alltid samma samtalsämnen. Till och med min kille frågar mig "Var det där svenska?" om det är något språk han inte känner igen. Haha..


2 kommentarer: