söndag 7 september 2014

Snällhets-filter på internet?

Igårkväll reagerade jag på en sak. Jag såg en video på Youtube, minnet sviker dock för jag kommer inte exakt ihåg vilken video det var. Men i alla fall, i videon såg man inte personen som filma, man hörde bara rösten och videon handlade inte om personen alls.

Av någon anledning scrollade jag igenom kommentarer. Och det är ju hemskt hur människor beter sig. I en video som har INGENTING att göra med själva personen som filmar, så var 95% av kommentarer hur dum och irriterande röst människan hade. 

Jag kände då bara. Det kvittar om man lägger upp en video på en bajskorv och skriver hur vidrig och äcklig den är, så kommer folk ändå "åh vilken äcklig människa som håller i kameran" eller "det går inte att lyssna på detta rösten är hemsk".

Det jag reagera på också var att just rösten, något som man absolut inte väljer själv var det som folk hacka på. 

Det är ÄCKLIGT hur mycket negativitet och kränkande det finns på internet. Klaga på ALLT. Så fort man lägger upp något, bild eller video så ska det klagas och kränkas. 

Det har alltid funnits idioter, men jag kommer ändå ihåg när jag fick börja använda internet, jag vet inte hur gammal jag var, men det var väl runt 2002-3 kanske. Så det är ändå 10 år då kanske.. Visst, jag var mycket yngre och kanske inte reagerade så mycket på det då. Men jag kan inte minnas att det var så mycket elakheter. Näthat har spridit sig som pesten. Jag fattar inte hur folk har värdighet att ens skriva en anonym kommentar, och även om de inte är anonyma, vart försvinner det mänskliga vettet som säger "Men du, skriv inte det... människan kanske blir ledsen." 

Jag skulle aldrig och har aldrig i hela mitt liv skrivit en elak kommentar till någon. Det är inte så svårt att inte göra det heller. 

Och det är inte så svårt att inte vara dömande heller. Jag är VÄLDIGT öppen för olika och jag vill alltid ge alla en chans innan jag ens skulle få tanken "gud vad ful röst den människan hade" eller "ehm, sminka dig lite bättre" osv...  Om man sedan sumpar den chansen, så tänker jag ändå inte elaka saker om människan. Why would I?

Denna negativitet och elakheter på internet är sinnesjuk och skäms på oss människor att så många av oss är sådana dårar. 

Kan vi inte sätta ett filter på internet, typ som på Instagram så alla bara är glada, positiva och framför allt SNÄLLA? 

Tack för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar