lördag 28 september 2013

Living in London

Tänkte berätta lite hur jag bor och hur det är att bo i London. Jag bor i sydöstra delen, i närheten av ett ställe som heter Charlton. I stort sett kan man säga att det ligger i utkanten av Greenwich. Som jag har lärt mig uttalas "grennich". Varje dag känner jag mig glad över att jag bor där jag bor, för när jag åker med bussen, åker man ner för en brant backe och har utsikt över London och alla skyskrapor. Otroligt fint! Jag bor ca 45 minuter från city, vilket klassas som nära. London är uppdelat i zoner och jag bor precis mellan zon 2 och 3. Huset jag bor i är ganska klassiskt engelskt. Inte så stort, ganska trångt. Ingen högre standard. Tyckte inte mitt hem i Sverige var så superfint, men det är otroligt lyxigt! ;)

Bussarna är för det mesta dubbeldäckare. Och ja, det är roligt att sitta på ovanvåningen och längst fram! ;-) Det finns flera olika tågsystem. Underground och Overground. Jag åker underground, men ska någon dag sätta mig på underground bara för att. I underground går tåget, som ni säkert fattar, under jorden, så man ser ingenting mer än svart och stationerna. Overground går logiskt nog över marken, så man kan se lite!
Det gäller att vara ganska bestämd när man åker i "tuben". Folk har väldigt bråttom och allt går väldigt fort. Ställ dig absolut inte på vänster sida i rulltrappan, om du inte vill bli nedtrampad.

Även ute på gatan går det väldigt fort. Men, om någon knuffar till dig, eller om du råkar knuffa till någon, var säker på att denna någon kommer säga "Sorry". Jag har redan blivit "sorry-skadad". I lördags gick jag NÄSTAN in i en person, men vi nuddade inte ens varandra och båda utbrast "I am so sorry!". Då kände jag mig inte svensk haha..
Men människorna här är överlag väldigt trevliga. Nästan samtliga män låter alltid kvinnor gå före på bussen och tågen. De är inte heller blyga för att prata. Tre stycken har på mindre än en vecka börjat flirta och ragga mitt ute på gatan. Sådant är man inte direkt van vid, haha! Britter gillar även svenskar. Så fort man säger att man är från Sverige har man fått ett "poäng".

Men livet i London är fint. London är en väldigt fin stad och man hittar alltid något nytt. Det bästa är att bara gå. Gå och se vart du hamnar. Och ha en karta med dig! ;-)

Lite bilder på rummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar