onsdag 21 maj 2014

London-tips

Jag tänkte att jag kunde skriva lite av mina personliga London-favoriter och lite tips om vart jag skulle gå. Nu när jag vet hundra gånger (efter att ha åkt miljoner bussar och utforskat varje hörn av London) mer än turist-ställerna (som för övrigt är bland de värsta ställerna), så kanske jag kan ge er lite av mina små skatter! (Några behåller jag nog för mig själv dock, hehe... vill ju inte att det ska bli värsta turistattracktionen!! ;-))

Okej.
1. Shopping är ju typ det enda svenskar åker över för. Så fort jag ens masar mig ner till Oxford Street, så hör jag svenskar. ÖVERALLT. Det är nästan frustrerande. Det roliga är också att jag har lärt mig svenskas utseende. Sure, blond och blåögd.. men man kan se det på så många andra sätt. Kan inte påstå att jag hoppar och ler när jag ser en svensk turist-familj. Om jag skrattar är det för att de står och bråkar om vart de ska gå och de tror att ingen förstår. (Det finns ALLTID en svensk i närheten, så passa tungan!)
Men till tipset då! Istället för att gå på Oxford Street... visst de har väldigt mycket, men om det är en solig dag... du spenderar halva dagen av att irriteras över allt folk. Folk går för långsamt, folk går för fort. Det är bara för mycket folk.
Åk till Westfield, Stratford. Visst det är mycket folk där med. Men jag tycker det är mycket bättre. Det är inte mitt i smeten och de har allt. De har allt från Primark till Victoria Secret's till Topshop och Hollister. De säljer också massa mumsig mat. Både dyr och billig.
Till Stratford kommer du om du tar Jubilee line mot just Stratford, som är slutstation.

2. Park.
Hyde Park. Ja, det är väl den parken alla tänker på när de hör London. Och ja, jo den är fin. Jag kan ju inte säga att jag har utforskat varje vrå, då den är enorm. Men jag kan tycka att parker som är lite mindre är mysigare. En favorit till mig är helt klart Regent's Park. Den är stor, men precis lagom. Det finns stora ytor om man vill spela fotboll. Det finns en trädgård med blommor. Det finns små dammar man kan hyra en eka i eller trampbåt. I hörnet av parken ligger London Zoo. Små caféer här och där. Jättemysig!
Sedan har jag också en annan favorit... Greenwich Park. Fantastisk utsikt! Jag säger inte mer där. För det är lite av min egen lilla skatt och det är tillräckligt med turister som det är! ;-) Men som sagt... utsikt.

3. Pubar och barer.
Festa inte i stan. I stan menar jag nu runt Piccadilly och Oxford St. Om du inte vill ha en ytlig utgång som kostar dig skjortan. Den enda klubben jag gillar inne i centrum är Piccadilly Institute men drinkarna där... hjälp, vad dyrt! £11 för en vodka/cola. Rena rånet! Om ni vill gå till en riktigt engelsk pub. Dra er lite utanför centrum. Utanför zon 1 blir toppen. Där slipper man trängas med turister och kan känna av stämningen.
I London dricker folk jämt. Oavsett tid på dagen och du går förbi en pub, jag lovar dig att du ser en britt sitta med en öl.
Om du vill klubba då? Våga ta dig till ställena som turister tror är "farliga". Camden har inte mycket turister på klubbar, då folk verkar tro att det är ett lite obehagligt område om kvällstid. Camden är hur härligt som helst, det är sådär lagom skumt och har mycket att välja på. Kanske springer du på din framtida kärlek där också, så som jag gjorde! ;-)

4. Och ett sista tips. Ta bussen! Ni ser så mycket mer, ni upptäcker så mycket mer.
Underground må gå fort, men ibland är det värt det att trängas i trafiken och bara se ruschen utanför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar